Äntligen den perfekta gröten!

Jag älskar verkligen risgrynsgröt och i den här årstiden blir det mycket ofta risgrynsgröt både till frukost och ibland till kvällsmat.
Igår var det första advent och naturligtvis var det grötfrukost då och Kent sa "nu har du prickat rätt"
Jag har förr gjort gröt i Servofix och den blir jättebra men det tar så lång tid så när vi fick tryckkokaren var det självklart att börja koka gröten i den men det blev inte riktigt lika gott, lite vattnig smak först så jag kokade på bara mjölk men blev inte riktigt perfekt. Nu kokar jag i 2 omgångar, tar visserligen lite längre tid men ingen extra disk.
MicroWave Tryckkokare
2 ½ dl grötris
3 dl vatten
Kokas 8 minuter i tryckkokaren på full effekt.
Vänta tills trycket släppt och den gula piggen sjunkit ner.
Rör om och häll i
1 liter mjölk
½ tsk salt
ev 1 hel kanelstång
Koka i 14 minuter till
Eftersom mjölksockret fäller ut på ett helt annat vis i mikron så behövs inget socker tillsättas, gröten blir riktigt god ändå (Det tycker även en sockerråtta som Kent)
Däremot ska den ju ätas med socker och kanel på och den förvarar jag färdigblandad i Exclusive Multiströare.
http://www.tupperware.eu/MicroPressureCooker/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0