Löksoppa i UltraPro

Idag hade vi fått ett nytt recept från TupperwareNordic
Det var på Löksoppa och verkade mycket enkelt och jag hade alla ingredienser hemma.
Med andra ord så serverades det Löksoppa i Team Gravitys högkvarter idag.

Löksoppa i UltraProTM

Ingredienser

4 personer

  • 5 vitlöksklyftor
  • 3 stora lökar
  • 1 liter grönsaksbuljong
  • Lite färsk eller torkad timjan
  • Salt och peppar

Ett snabbt och enkelt recept på löksoppa – här med bröd serverat som tillbehör.

Tillvägagångssätt

1: Sätt ugnen på 180 °C.

2: Skär löken i tunna skivor med U-series Sågtandad Universalkniv.

3. Lägg i lök samt 3 dl av buljongen i UltraProTM Rund 1,5 l eller 2,5 l. Pressa ner vitlök med Vitlökspress i blandningen. Lägg på lock och värm det i mikrovågsugn i 6 minuter på 600 watt. Har du inte tillgång till en mikrovågsugn kan du istället sautera löken i en klick smör i en gryta eller panna.

4. Tillsätt resten av buljongen och därefter timjan, salt och peppar. Värm sedan UltraProTM Rund i ugnen utan lock i cirka 10 minuter.

Baka ett bröd i UltraProTM Rund 1,5 l eller 2,5 l, skär upp det, och gör sedan vitlöksbröd av det, som bakas i ugnen samtidigt som soppan.

Tillbered dina favoriträtter i UltraProTM - produkterna är fina som de är, så du kan också servera direkt från dem.

Ett snabbt och enkelt recept på löksoppa – här med bröd serverat som tillbehör.

Tillvägagångssätt

1: Sätt ugnen på 180 °C.

2: Skär löken i tunna skivor med U-series Sågtandad Universalkniv.

3. Lägg i lök samt 3 dl av buljongen i UltraProTM Rund 1,5 l eller 2,5 l. Pressa ner vitlök med Vitlökspress i blandningen. Lägg på lock och värm det i mikrovågsugn i 6 minuter på 600 watt. Har du inte tillgång till en mikrovågsugn kan du istället sautera löken i en klick smör i en gryta eller panna.

4. Tillsätt resten av buljongen och därefter timjan, salt och peppar. Värm sedan UltraProTM Rund i ugnen utan lock i cirka 10 minuter.

Baka ett bröd i UltraProTM Rund 1,5 l eller 2,5 l, skär upp det, och gör sedan vitlöksbröd av det, som bakas i ugnen samtidigt som soppan.


Som vanligt blev det ju några små ändringar från orginalreceptet när jag gjorde soppan.
Jag hade inte stora lökar så det blev 5 små gula lökar.
Eftersom det är förkylningstider och vi vill hålla oss friska så blev det 5 stora vitköksklyftor.
Min ugn står alltid på 200 grader så även denna fick samma temperatur.
Jag använder locket på i UltraPro´n hela tiden för jag vill verkligen inte riskera att behöva rengöra ugnen.
Jag gräddade små färdiga bagetter som jag hade i frysen.
Nästa gång ska jag använda den på 2,5 liter då det blev ganska fullt och lätt att spilla med 1,5 liter.
Den blev jättegod men nästa gång ska jag lägga på ett par minuter då jag tyckte att löken kunde ha varit mjukare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0