Rosensaft

Jag var hos min son idag, det var födelsedagar som skulle firas.
Då alla barnen lekte i trädgården såg jag nyponrosor som växte utanför tomtgränsen.
Jag kom i håg att jag hört talas om rosensaft som skulle göras just på nyponrosornas blad.
så jag plockade, med god hjälp av mina barnbarn en påse med svagt rosa rosenblad och när jag kom hem gjorde jag ett försök att koka dem.
Jag har sällan druckit något så gott!

Först ser man till att rosenbladen är fria från skräp och småkryp,
sen lägger man dem i en kastrull och häller på vatten så att det täcker.
Koka 5 minuter och bladen kommer att tappa färgen och det ser inte alss trevligt ut.
Pressa i saften från citronerna och direkt får allt en jättefin rosa färg.
Koka upp, låt svalna och sila sedan av i en silduk.
Koka upp saften och skumma väl.
Tillsätt socker och koka tills sockret löst sig.
Häll upp på väl rengjorda flaskor.

2 liter rosenblad
2 liter vatten
saften från 2 citroner
1 kg socker

Serveras isakall
blandad med vatten, kolsyrat vatten, vitt vin eller champange!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0