Lunch bjudning

Som jag tidigare berättat så fick vi gäster på lunch idag.
Redan igår bakade jag Evas kladdkakemuffins och dee som blev över efter avsmakning förvarades i kylen till idag.
Morgonen började med att Kent skalade och jag delade rotsaker.

Vi använde:
1 liten kålrot
2 palsternackor
4 morötter
6 rödbetor
6 potatisar
2 gula lökar och
1/2 stor röd lök
Allt lades i UltraPro 5,7 liter
Locket vändes som en bricka och fylldes med kycklinklubbor som var marinerade med en god kryddblandning.
Behållaren från UltraPro 3,3 liter vändes som kupa över.
Detta sattes in i 200 grader varm ugn redan klockan 11.
Ken kokade en sås på skogshallon och lite socker som förvarats tillsammans med en vanijstång, han silade den så att det blev en fin syrlig sås.
Han tog en halv röd lök och finhackade och blandade med 5 dl cream fraich och smakade av med salt och peppar.

Jag blandade en sallad av isbergssallad, tomat gurka och tunna skivor rädisor.
Både sallad och den kalla såsen förvarades i kylskåp i Allegraskålar.

Sen åkte vi för att möta gästerna och visa dem runt i stan, en spårvagnstur stod också på schemat.
Då vi kom hem var klockan nästan 2 och vi tog fram maten ur ugnen och kylen och serverade.
Visst är det praktiskt då maten lagar sig själv medan man gör andra saker.
Naturligtvis tar det inte 3 timmar att laga den men den var inte alls överlagad trots att det drog ut på tiden.
Medan gästerna berömde maten bryggdes kaffet och muffins lades upp på tallrikar grädde vispades och såsen ringlades över allt.
Om jag får säga det själv så var maten verkligen värd allt beröm den fick!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0