Korv Stroganoff

Det blev visst inga 15 minuter i köket idag heller.
Till lunch var jag ensam hemma så det blev att sticka in handen på hyllan i frysen som är märkt "färdig mat"
ut kom en fyrling naturligtvis, för det finns nästan bara Coolsmart 4 dl på den hyllan.
Den värmdes i en MicroPlus 1 liter (Hittade bara bilden på MicroPluskannan)
Efter uppvärmning åt jag räksoppan som finns recept på sedan tidigare i bloggen, den är jättegod, både nylagad och efter uppvärmning.

Jag har suttit fast med örat i telefonen nästan hela dagen men kom sent om sider iväg för att posta brev och uträtta några andra ärenden, stannade med ett värdinnebrev på värdinnans arbetsplats som råkade vara en handarbetsaffär och där fanns ju mycket fint att titta på. då jag kom hem hann jag bara in genom dörren som kom Kent från sitt jobb, för tidigt igen altså blev det snabbmat idag också.

Korv stroganoff med ris

Började med att fylla EasyRice med 3 dl jasminris och 6 dl vatten, in i micron på 12 minuter
sedan la jag 3 små gula lökar i kallt vatten, jag har råkat köpa lökar som är alldeles omöjliga att få av skalet på så de behöver någon minut i iskallt vatten för att bli lite medgörliga.
La i en smörklick i stekpannan man kan ju steka helt utan fett i pannan men jag tycker det är godare med smör och eftersom fettet leder värme så blir det snabbare varmt och får finare färg, kan ju skylla på att jag vill spara el. 
Jag skar korven i stavar och löken i halva ringar
om man behåller roten på löken så länge som möjligt och alltid lägger snittytan på löken nedåt mot skärbrädan så slipper man gråta, annars hackar man i QuickChef men då blir det ju inte så stora bitar som jag ville ha.
När korven fått lite färg och löken mjuknat hällde jag i en burk krossade tomater
och det sista av min hemkokta tomatsås ( receptet är från boken "hjärnkoll på maten" ni ska få recepten någon annan gång)
några varv med pepparkvarnen och på med locket på stekpannan.
Nu hade jag 8.5 minuter på mig tills riset skulle vara klart stod det på microns klocka.
Jag tillbringade väntetiden i tvättstugan och hade tömt torkskåpet på torr tvätt, fyllt det med blöt tvätt och fyllt tvättmaskinen med en ny omgång och nästan vikt färdigt när micron plingade.

Jag tog fram riset till bordet så det fick stå och utjämna värmen lite
Skulle reda av korvgrytan med lite grädde men det fanns ingen i kylen så idag blev det bara en skvätt mjölk, lite salt och peppar så smakade det bra.
Efteråt blev det de sista lime mazarinerna som bakades igår

Effektiv tid i köket ca 6 minuter, får nog göra riktigt långkok för att komma upp i 15 minuter, eller steka små, små plättar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0