Schweizernötkaka

Färdigt på: 40 min
Ingredienser

Smet
2 st ägg
3 dl socker
100 g mald sötmandel
1.25 dl vetemjöl
100 g smällt smör

Topping
200 g schweizernötschoklad
7 msk grädde
1 msk smör

Gör så här

1. Mal mandeln i Multikvarnen med fina insatsen.

2. Vispa ägg och socker pösigt i Speedy Chef ca 5 min.

3. Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i bunken.

4. Skölj en silikonform med kallt vatten och häll i smeten. (Jag använde silikon hjärtform)

5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg.

6. Ta ut kakan och låt den svalna något.

7. Smält under tiden chokladen i Microplus kannan, kör 20 sekunder, rör om och kör ytterligare 20 sek.

8. Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen med liten degskrapa.

9. Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.

10. Färdig att servera.

Denna kaka blev jag bjuden på då jag hade demo.
Den var underbart god så Kent blev genast utskickad att handla.
Nu är den provbakad och uppäten.
Alla som offrade sig och provsmakade håller med om att den är UNDERBART GOD!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0