Lenas limpa med nötter och frön

Jag lovad att lägga ut receptet på limpan som åts på Teammötets fika.

Ingredienser till 2 limpor

5 dl Dinkelmjöl
2 dl Grahamnmjöl
2 dl Rågmjöl
1 dl Fyrkornskross
1 dl Vetegroddar
1 dl Solroskärnor
1 1/2 dl Mandel
5 msk Linfrö
1 tsk Salt
4 tsk Bikarbonat
0,75 dl Sirap
1 liter filmjölk

Mät upp alla ingredienser med Måttkannan
i Vippskål 3 liter
blanda med Degskrapan 
Häll i 2 Silokon brödform 
Grädda i 175 grader i 1 timma

Det blir ett jättegott och nyttigt bröd.
Man kan variera mjölsorter frön och gryn.
Idag var de flesta ingredienserna enligt receptet
men jag hade inget fyrkornskross hemma så det var utbytt mot vetekross
några hasselnötter och valnötter slank ned i degen också för det tycker jag om.

Kommentarer
Postat av: Ann Eriksson i Hölö

Hej!

Jag jobbade för länge sedan med TW. DÅ var det på modet att använda Ultra Plusen till limpa. Man använde ett mjöl som jag tror hette sverigelimpan. Brödet blev jättegott och det var mkt enkelt att göra. Vitsen med detta var att man inte behövde använda så mkt mjöl. Tyvärr har jag lyckats slarva bort receptet men önskar nu använda det igen. Finns det en möjlighet att ni kanske har det?

Jag skulle bli så himla glad om jag kunde få tag i det igen.

Tack på förhand



Hälsningar

Ann Eriksson

2010-03-05 @ 22:45:10
Postat av: Gunila

Hej Ann!

Jag har bakat med mjölmixet som heter Sverigelimpa och då andvänt en påse mix och 1 dl mer vatten än vad som anges på förpackningen. Antingen jäser man direkt i UltraPlus 3 liter eller i en skål med "pyslock" så går det snabbt. Jag ska forska vidare om någon annan har något annat resept, jag träffar ju flera hundra teamledare i helgen

2010-03-05 @ 23:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0