Hushållsassistent

Idag åkte köksmaskinen fram.
Jag har en gammal hushållsassistent, den jobbade jag mig till från Tupperware genom att rekrytera 1996.
Annette Johansson hette hon som startade och jag fick denna som då var mycket modern och hette matgeni.
De första åren använde jag den mycket men nu har vi så många bra köksmaskiner i vårt sortiment att den sällan kommer fram. Det var nog flera år sedan den senast luftades, den står ju längst in i ett skåp tillsammans med alla sina märkliga tillbehör. Känner ni igen det?
Men idag skulle jag äntligen göras eget bredbart smör.
Jag förstår inte varför jag inte gör det oftare, det är ju inte svårt bara man fått fram maskinen.
½ kg smör
5 dl vatten
5 dl rapsolja
Man låter med fördel smöret bli rumsvarmt eller skär det i minder bitar, sätter i knivarna i maskinen och mixar smöret länge. Det ska bli vitt.
Häll i vattnet och fortsätt mixa.
Sist har man i rapsoljan under fortsatt mixning och när det är absolut jämn konsistens och ljus färg häller man upp det i burkar och ställer in i kylen.
Jag fyllde smöret i lilla kombismartsetet.
I en av dem strödde jag ett lager flingsalt överst.
Naturligtvis går det bra att göra smöret i ExtraChef men det blir många drag med snöret för i maskinen tar det minst 20 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0