Viktväktarbullar

Viktväktarbullar

För 80-100 personer.

För att kunna äta goda kanelbullar, många , kan man baka dem lite smalare. Men lika goda, om inte godare än de vanliga.

Ingredienser

100 g margarin, gärna lätt
2 dl lätt kesella
1 l mjölk
100 g jäst för söta degar
8 krm salt
1 dl vit baksirap
2 tsk kardemumma
ca 2,8 l vetemjöl

Gör så här

Smält margarinet och blanda i kesellan och mjölken så allt blir fingervarmt, ca 37 grader.

Smula jästen i snabbshakern och häll över lite av smör/mjölkblandningen och blanda till jästen har löst sig.

Blanda i de torra ingredigenserna och resten av mjölkblandningen och blanda till en slät deg i ca 5 min.

Låt degen jäsa övertäckt i bunken ca 30 min.

Knåda degen lite innan du börjar baka ut till bullar eller längder genom att kavla lagom bitar deg till avlånga plattor 20 x 30 cm.

Bred på lite lätt margarin på degplattan och strö sedan över socker och kanel i önskad mängd. Rulla i hop till en \"rulltårta\" och skär bitar som läggs i pappersformar.

Jäs bullarna övertäckta i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg blandat med några droppar vatten och strö över pärlsocker eller flagad mandel.
Grädda i ugn 200 gr (varmluft) 225 gr (vanlig) i ca 8 min eller till bullarna fått fin färg.

Ät dem nygräddade med ett glas iskall mjölk och frys in resten om du hinner innan alla gått åt. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0