Microfiber dukar

Vi har fantastiska Microfiberdukar och precis som med mycket annat måste man ha kunskap om hur man använder dem för att få största möjliga nytta av dem.
Därför tänkte jag förklara lite om microfiberdukar.
Ett microfiber ar ett riktigt tunnt fiber, 100 gånger tunnare än ett hårstrå.
I detta supertunna fiber gör man skåror in och det är dom som liksom "skär" bort smutsen.
Du får med det som sitter mot underlaget och inte bara drar över, det innebär att du verkligen får det rent och bakteriefritt. Har du använt "billiga" dukar så har de kanske inga, en eller två skåror, våra dukar har 16 eller 32 skåror och i något fall 64. Det innebär skillnad.
Förutom microfiber så är det fler material och det som är viktigt är halten av polyamid, det avgör hur mycket vatten respektive fett den suger åt sig, minst 20% polyamid behöver den innehålla.
Sedan har vävningen stor betydelse, det är därför somliga är våffelmönstrade och vissa långhåriga.
När de har använts tvättar man dem i tvättmaskinen på 60 grader. Var noga med att inte använda sköljmedel, tvätta ur sköljmedelsfacket så inga rester finns kvar, sköljmedel förstör dukarna då det stänger skårorna i microfiberna och använd helst inte tvättmedel med blekmedel, det förkortar livslängden på dukarna. Jag tvättar ca en maskin i veckan med dukar och tvättar bara microfiberdukar i den maskinen, blandar man annan tvätt i bör man helst lägga dukarna i en tvättpåse så att de inte får fiber från andra textilier i sig.
Jag har ju ganska många dukar då jag som konsulent fått prova andra dukar som inte kommit till försäljning ännu.
 
Just nu har vi ett speciellt set till försäljning.
Den understa är en Kockhandduk.
Den använder man som en "släng"
Precis som kockarna har man den när man utför arbete i köket till ALLT,
Torkar av bänken, den sopar bort smulor och den suger upp vätska, man torkar händerna och redskapen.
Fungerar perfekt att torka disken. Har du kalkrikt vatten får du bort alla vita märken och den suger upp fett så fingeravtryck försvinner.
Då jag jobbade i ett cafe vid Göta Kanal som var inrymt i en riktigt gammal loge var där jättemycket frömjöl. Jag torkade av diskar och glassboxar, de blev fria från frömjölet och handduken helt gul, jag gick ut och rystade av den och allt försvann och jag kunde fortsätta.
Nästa duk är Fönsterduken.
Den har jag provat till max.
När den kom ny jobbade jag på Ringarums Busstrafik och Wärdshus,
Vi putsade 500 rutor i veckan, då räknar jag både bussframrutor, backspeglar, restaurangfönster och glasdörrar. På bussfönster finns det massor av saker. Morgontrötta resenärer sover mot fönstren, somliga med otvättat hår somliga med mycket spray och annat i håret. Vi hade länge försökt med Microfiberdukar för yrkesstädare men det funkade inte, de krävde så mycket vatten eller medel så duken blev blöt innan en buss var gjord och då funkade de inte. Tvättmaskinen och torktumlare gick jämt för att fixa till dom.
Jag fick en duk från Tupperware och jag tvättade den en gång i veckan helt fantastiskt!
En liten sprejflaska med vatten och en droppe diskmedel som jag sprejade lite försiktigt på de värsta fläckarna gjorde att duken håll sig lite lite fuktig.
Hemma blöter jag ett hörn av duken lite och tar ett varv med duken över fönstret och viker sedan torra sidan till och putsar till det känns att det är glatt, då är rutan ren utan flammor.
Mitten duken är en Universalduk.
Den använder man till ALLT, lite grövre rengöring.
Torkar rent spisen efter att man stekt, man får bort allt fett som sitter kvar i duken och man får bort fastbrännda saker också. Man kan avsluta med att torka ren glaset över fläkten trots att man har duken full av fett, inget smetas av där utan fettet sitter i duken tills man sköljer ur det.
Badkaret blir skinande rent efter att man torkat det med universalduken, Där är det verkligen bra att man liksom känner när det är rent och glatt,man behöver inte kolla från olika vinklar för att se om man kommit åt överallt. Skåpsluckor och köksbänkar. Den här är min disktrasa helt enkelt.
Använd den inte på saker som riskerar att repas, tex glasögon eftersom den är lite tuffare.
Nästa är en Skurduk, den tuffaste av dem alla.
Den är perfekt till att rengöra kastruller och ugnsformar,
Den tar bort fastbrända saker bättre än svinto och annat utan att repa. Våra kastruller och stekpannor är spegelblanka och det vill man ju att de ska fortsätta varaoch det är dom med den här.
Översta duken är en disksvamp.
Med den kan man diska helt utan diskmedel om man vill.
I vårt ordinarie sortiment har vi 2 set med microfiberdukar.
Köksset som förutom Disksvamp, Universal duk och skursvamp innehåller en diskhandduk och en duk för rostfritt stål.
Diskhandduken suger upp vatten, den kan suga upp och behålla 1 liter vatten, man kan krama ur vatten och fortsätta torka sina fina glas utan att de lämnar våta ränder.
Enklast torkar man sin disk genom att bara öppna luckan på diskmaskinen och lägga handduken överst, den suger åt sig vattent och man har torr disk att plocka ur maskinen.
Den till rostfritt stål är perfekt att putsa och polera med, den suger inte upp något vatten utan den suger åt sig fett. Alla blanka ytor blir fria från fingeravtryck. Här används den oftast till att putsa glasögon och telefonens skärm.
Hushållsetet innehåller förutom fönsterduken en dammtrasa och en golvduk.
Dammtrasan binder dammet och behåller det tills jag rystar av den,
Man dammarbara som vanligt och allt damm sitter i trasan, inget virvlar upp och landar igen när jag vänder ryggen till.
Golvduken använder jag som universalduken ungefär, när det är större ytor och mer som ska rengöras eller så lägger jag den över golvmoppen och kör runt ett varv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0