Moduletter

Jag säger bara:
Kolla vilken skillnad!
 

Kommentarer
Postat av: milla

Hej
Jag har en fråga jag undrar vilken plast tupperware använder i sin plast. De kökssaker jag har står ingen siffra. många av mina saker är köpta på 90-talet.
Har mailat tupperware men ej fått något svar.
Hoppas på hjälp

Svar: Tupperware använder många olika material eftersom vi har produkter till många olika ändamål. De allra första skålarna i mitten på 40 talet gjordes i polyetylen. De runda klassiska locken som Tupperware är kända för sedan länge görs fortfarande i Polyetylen liksom "frysburkarna".
Märkning med siffror är ju ganska nytt och ännu inte lagstadgat men Tupperware har nu märkning på alla sina produkter men märkningen säger ju inte så mycket om säkerheten i att använda produkten. Tupperware använder många nya ovanliga material och då hamnar de under siffran 7.
Jag behöver veta vilka produkter du undrar över för att kunna besvara din fråga.
(om du undrar över BPA och polykarbonat så använder vi inte det längre)
Team Gravity

2014-01-05 @ 14:16:58
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: milla

Tack för snabbt svar.
De burkar jag använder mest är jag kallar den bakburk den som man jäser bröd i den har orange lock och sedan har jag en som burk som jag brukar förvara sallad i den har rött lock. Vispburken den som har en kant orange. Citruspressen, kylburkar, tårtburken och frysburkar.Blev konstig beskrivning men hoppas ni förstår. Jag hoppas att ni inte har nr 7 på dessa för just den siffran undviker jag mest. mvh milla

Svar: Jag har just gjort ett inlägg på bloggen om siffran 7. Vi har så speciella material så det är många 7or och det är inte något negativit med 7or.
Om du med bakburk menar den med det klassiska locket som man pyser så är locket som jag skrev Polyetylen (PE1) som betecknas med 4 i återvinningssymbolen.
Skålen är i Polypropylen (PP3) betecknas med 5
Om salladsskålen har välvt lock och heter crisper eller om det är någon av rundletterna med klassiskt lock så är det samma sak där, både i lock och burk.

Vispburk gissar jag på att du menar mått-o-mix och då är lilla locket och kannan i Polyetylen (PE1) och orange kant i Polyetylen (PE2) märks med 5 i symbolen.
citruspressens skål är i Polypropylen (PP3) och pressen i Polybutylen (PBT) märks med en 7a
Tårtboxen är i två olika sorters Polypropylen (PP2) och (PP3) den första betecknas med 2 och den andra med 7
Kylburkar se salladsskålen och frysburkar se första svaret.
Då 7 betyder övrigt finns det ingen anledning att undvika det.
Märkning med 7a indikerar inte något om hur säker produkten är att använda.
Det du troligen egentligen undrar över är nog om Tupperware använder BPA, Bisfenola A och andra hormonstörande ämnen, på det är svaret NEJ.

Vi använder högsta kvalite och det bästa materialet för ändamålet och alltid giftfri plast.
Team Gravity

2014-01-05 @ 20:07:15
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: milla

Tack för svaren:)
Skönt att höra att tupperware inte använder hormonstörande ämnen, men det är lite förvirrande med denna beteckning det blir ju tyvärr en nackdel för tupperware med siffran7. Man kan ju önska att det blir en mer tydlig betäckning framöver.
Har en micro matlåda oxå den första om kom på 90-talet vad har den för siffra?
Sparar din blogg så jag kan följa vad som sker tack för hjälpen.

Svar: Den allra första microlådan var "mjölkvit" med färgade lock och gul ventil. Tyvärr kan jag inte svara säkert på vilket material det var, (får återkomma när alla julkartonger är på rätt plats i förrådet så jag hittar gamla papper)I de microlådor vi har nu ät behållaren i Polyeterimid (PES) betecknas med 7 locket i Polyetylen (PP2) en 2a och ventilen i Silikon (S) betecknas också som övrigt med en 7a.
Ja nog är det förvirrande men de flesta vet att Tupperware går att lita på. De har ju visat sin goda kvalite och sin trovärdighet i så många år. I mer än 60 år har de varit ett av de mest erkända och trovärdigaste namnen inom hushållsprodukter så det är nog mer nackdel för de som håller på med märkningen än för Tupperware.
Jag vet inte var du bor men jag tycker att du skulle ha en Tupperwaredemonstration och få veta mycket mer, jag känner konsulenter i stora delar av Sverige så jag kan nog fixa så att någon kunnig kommer hem till dig.
Team Gravity

2014-01-05 @ 21:10:46
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0