Ledig dag.

Idag har vi varit helt lediga båda två.
Jag har inte varit utanför dörren alls.
Kent har varit ute två gånger, först till postlådan för att hämta morgontidningen och sedan på ett litet möte.
Jag har ägnat mig åt tvättstugan och så lite matlagning.
Det är ju inte så betungande när man har rätt redskap.
Jag är evigt tacksam att man har dom, jag skulle inte vilja ligga vid en brygga med ett klappträ för att få rena kläder. Nu stoppar jag bara in dom i luckan, trycker på knappen, byter plats på dem och s har jag rena torra kläder. Helt fantastiskt!
Samma sak med matlagningen, min mormor lagade sin mat på en järnspis och hennes farföräldrar hade inte ens det utan grytan hängde direkt över elden.
Nu ska jag berätta hur jag lagat min mat idag.
Lunch
4 potatisar
2 morötter
1 fiskblock
örtsalt och pepparmix
skala potatis och morot
4 dl vatten
dela potatisen i 1 cm skivor och morötterna i 2 cm bitar
dela fiskblocket i 4 delar
vatten i undre skålen, potatis och morot i mellanvåningen och fisk i övre.
Några varv med pepparkvarn och salt överst och in i micron 16 minuter på full effekt.
 
En smörklick och ett par matskedar vetemjöl som bottenredning och spadet från undre skålen gör såsen, en gräddskvätt och lite kryddor förhöjer den.
 
Middag:
1 kyckling och kryddor i UltraPro
2 dl ris och 4 dl vatten i EasyRise
Grönsaksblandning i MicroGourmet (blomkål, morötter och bönor)
Skyn från kycklingen, en skvätt grädde och en skvätt soja i såskastrullen
och så har man middagen klar.
Eftersom jag har hjälpmedel till allt detta så har jag även hunnit med lite förspilld kvinnokraft, både av den moderna sorten och den äldre.
Uppdaterad på allt som händer på Facebook och en virkad cirkeltröja till äldsta barnbarnet och en stickad kudde hann jag med.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0