”Chunky” äppelmos

Det var länge sedan jag gav er några recept.
Har varit lite si och så med inspirationen av nya rätter så jag har kört på i gamla spår med gamla recept och dom kan ni ju hitta här, använd sökrutan och skriv in ett ord så kommer ni till rätt sida.
 
Men nu har jag varit inne på Anders Tegners sida och stulit lite av hans ideer.
Anders var ju med på vårt Jubilee, han demonstrerade den nya "köttkvarnen" och gjorde en riktig hamburgare.
 
 
Jag har ju trädgården full av fallfrukt så jag ska testa detta:
 
Om Du vill göra mos utan att passera det så funkar detta receptet utmärkt. Förutom att man sparar lite disk så får man ett lite "chunky" mos med fin konsistens. Smaksätt gärna moset med vanilj, pepparrot, ingefära eller kardemumma.

”Chunky” äppelmos

1 kg äpplen (skalade, urkärnade och klyftade)
3-4 dl socker
1 dl vatten
2 msk pressad citron
1 tsk citronsyra

Skala, klyfta och kärna ur äpplena. Lägg dem i en gryta tillsammans med sockret och häll över vatten och citronsaft. Koka upp på svag värme, skumma av orenheter och låt äpplena sjuda i 15 minuter. Rör om ett par gånger. När äpplena är mosiga, strö på citronsyran och vispa kraftigt. Slå upp på rena burkar och förvara kallt. För att förlänga hållbarheten tillsätt Atamon enligt förpackningens anvisningar.
 
Fler enkla bra recept från Anders hittar du här: http://www.haugen-gruppen.se/blogg/senaste_inlaggen.aspx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0