Raggmunk

Jag har gått och varit sugen på raggmunk ett bra tag nu.
Igår när jag skulle ha en väskgenomgång så började Kent dona i köket.
När jag sedan kollar i FB så får jag se denna bild.
Som ni ser så användes inte den nya fina crêpepannan utan en ca 10 år gammal liten stekpanna med teflon och ett gammalt multifat, båda är riktiga favoriter som används flitigt i vårt kök.
Receptet på raggmunkarna liknar mest det från Per Morberg som lyder:
800 g (8–10 st) fast potatis
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 dl standardmjölk
1 st ägg
600 g skivat rimmat sidfläsk
smör till stekning

1. Skala potatisen.

2. Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet i en bunke. Vispa ner resten av mjölken samt ägget.

3. Stek fläsket i en stekpanna och håll det varmt. Spara flottet till stekningen av raggmunkarna.

4. Riv potatisen grovt direkt ner i äggsmeten.

5. Fräs lite smör i stekpannan med fläskflottet och klicka i lite smet. Beräkna cirka 1/2 dl smet per raggmunk.

6. Bred ut varje raggmunk med en stekspade och stek dem på medelvärme någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna.

7. Servera raggmunkarna med fläsket och rårörda lingon.

8. Rårörda lingon: Lägg lingon och strösocker i en skål och rör tills bären är mosiga och sockret lösts. Sylten håller ett par veckor i kylen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0