Kristinas vegitariska pastagratäng

Delar med mig av ett vinnarrecept som vår kollega i Motala komponerat.



Nu kickar vi igång veckan med vårt andra supergoda vinnarrecept från "Vegetariska Vardagskocken" - Kristina Levinsson's Middagskorvsgratäng. Stort tack till Kristina och smaklig måltid till alla er andra!

Valfri pasta för 4 portioner
300g Quorn Middagskorv
1 gul paprika
2 gula lökar
10 cm purjolök
70 g soltorkade tomater
olja eller smör

Gratängsås:
2 dl crème fraiche
1 dl krossade tomater
1/2 dl sweet chili sås
1,5 dl grädde
1,5 dl mjölk
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar
200 g riven ost

Koka pastan. Dela lök, purjolök, paprika och soltorkade tomater i små bitar, fräs i stekpanna med olja eller smör i ca 10 min.
Skiva Quorn Middagskorv och stek skivorna väl i stekpannan.
Blanda alla ingredienser till såsen. Lägg pastan i en ugnsform tillsammans med grönsakerna, varva med middagskorvskivorna. Häll över gratängsåsen, strö över den rivna osten.
Gratinera i ca 15 min mitt i ugnen i 225 graders värme.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0