Grov rågkrosslimpa

Ingredienser:

50 g jäst
1 msk salt
1 l vatten
2 dl rågkross
3 dl grovt rågmjöl
50 g smör
1 tsk malen anis
1 tsk malen fänkål
1 1/2 dl russin
Vetemjöl

Koka rågkrosset med 4 dl av vattnet i 10 minuter.
Tillsätt smöret och låt det smälta.
Häll ner 5 dl vatten i smör och rågblandningen och låt det svalna till 37 grader.
Blanda ut jästen med 1 dl av vattnet.
Tillsätt kryddor, salt och rågkrossblandningen samt russin och rågmjöl.
Blanda ihop och tillsätt slutligen så mycket vetemjöl att degen blir smidig men inte släpper bunkens kanter.
Låt maskinen arbeta degen i 5 min (10 min för hand).
Jäs i ca 40 min (eller till dubbel storlek).
Häll ner degen i 3 Silikon brödformar, jäs i ytterligare 20 min och grädda i 200 graders ugnsvärme i ca 35 min

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0