En dag i köket

Jag brukar sällan tillbringa några längre tider i köket men idag har stora delar av dagen spenderats där.
I går plockade ju Kent en "Jättehink med hank" nästan full med lingon.
Mitt första lingonkok fick ni recept på igår men även Kent gjorde ett lingonkok.

1,5 liter Lingon
2 dl vatten
4 dl socker

Koka lingonen med vattnet och skumma väl.
Rör i sockret tills det löses upp och fortsätt röra tills lingonen kallnat.
Fyll på burkar.
Det blev 3 rundlett dessertskålar.

I morse kokades det havregrynsgröt på:
2,5 dl havregryn
5 dl vatten
lite salt.

Gröten åts med den nykokta lingonsylten och lite mjölk.

Nästa lingonkok bestod av:
2 liter lingon
1,5 kg äpplen skalade, urkärnade och i klyftor
Kokade med 2 dl vatten i 20 minuter
Grytan skakas några gånger under tiden.
Skumma och tillsätt 5 dl socker under omrörning

Det blir ett milt och gott mos men ändå med fin lingonsmak.

Sen blev det dags att sylta nyponen som Totte och jag plockade igår.


1 l nypon
2 dl vatten
0,5 dl ättikssprit 12 %
3 dl strösocker
2 st hela kanelstänger
5-6 st hela nejlikor


1. Ta bort skaft och blomfästen från nyponen. Dela dem och kärna ur med en liten sked. Skölj väl.
2. Koka upp vatten, ättiksprit, socker, kanel och nejlikor.
3. Lägg i nyponen och låt dem småkoka under lock ca 30 min.
4. Häll upp i rengjorda, varma glas­burkar.

Förutom all disk som blev under tiden så var det också dags för lite mat
och naturligtvis måste det bli något så att man kunde provsmaka det nyplockade.

1 hel fläskytterfile och lite kryddor i UltraPro
1 kilo potatis och lite salt i kastrullen

De nyplockade kantarellerna rensades
och stektes i en klick smör tillsammans med 1 halv lök, salt och peppar
Sås gjordes på skyn från köttet och en rejäl skvätt grädde och reddes av med matlagningsmjöl-

till detta serverades nyponen och lingonen.

Och herre gud så gott det var jag har inte ätit syltade nypon sedan min farbror gick bort för många år sedan.

Paltkoma blev det, efter en liten middagslur kom To9tte och vi gick en tur till stora skogen,
Dagens skörd blev äpplen och rönnbär å vi får se vad morgon dagen bjuder på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0