Glutenfria kanelbullar

Glutenfria Kanelbullar 

Ca 40 st. 
50g jäst
75g margarin eller smör ,
5 dl mjölk ,
1-2 msk psylliumskal ,
1 dl socker ,
1 tsk kardemumma ,
1/2 tsk salt ,
1 ägg ,
1,3 liter fin glutenfri mjölblandning .

Fyllning
50g margarin eller smör ,
1 msk malen kanel .

Pensling :
ägg .
Garnering :
Pärlsocker .

Ugnstemperatur 250 C

Smula jästen i ProBaking skål 3 l,
smält matfett i MicroPlus kannan tillsätt mjölken och värm till 37 C finger varmt
häll degspadet över jästen och rör med degskrapa
 tills den löser sig tillsätt psylliumskalen och låt stå 10 min.
Tillsätt socker , kardemumma, salt, ägg, och det mesta av mjölblandningen.
Arbeta degen väl.
Låt stå och jäsa med locket på i 20 min.

Fyllning:
Rör samman matfett, socker och kanel till en jämn smet. 
Arbeta degen väl igen och häll upp den på Degunderlaget
 och kavla ut med  Brödkavel 
till ca 1 cm tjocklek 
bred på fyllningen och rulla ihop den som en rulltårta, det går lätt genom att lyfta Degunderlaget. 
skär rullen i ca 3 cm bitar placera dom i bullformar och täck över dom låt jäsa 30 minuter till.
Pensla med uppvispat ägg
 och garnera men pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 250 C 8-10 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0